Karin Langová, 1. roč. magisterského štúdia
Inner surroundings (My relationship with abstraction/attraction)
Rozmýšľala som ako pomenovať túto sériu malieb. Často prichádzam na názvy neskôr, zriedka je to pred vznikom niečoho nového, či v procese. Neviem, či je tento názov postačujúci alebo dostatočne vysvetľujúci, a či by vôbec mal byť úplne popisným, to je pre mňa večná otázka. Keď však vidím niekde názvy výstav či diel, ktoré by vyhovovali pre ďalšie stovky prípadov, uvažujem kde je tá miera a ako sa má správne vyberať pomenovanie. Je to tým, čím to je, čo vidíte, aspoň v mojom prípade. Zvažovala som prvé pre mňa tzv. obľúbené slovo, alebo názov filmu či songu, ktorý som počas tohto obdobia počúvala. Môže to vyznieť ľahostajne, či nepremyslene, ale vystihuje to moje myslenie pri tvorbe, process, keď plávam od jedného k druhému a neviem ukotviť, nejde o nič veľké a pri tom ide pre mňa o veľa. Taktiež by mohol vhodne zastupovať výnimočnosť niečoho neustále sa prehrávaného v tomto období, ale nenašla som ho.
Ako som nadhodila vyššie o mojom prístupe k tvorbe, tak sa niesol aj tento semester. Ku konkrétnym maľbám neviem skutočne veľa povedať. Sú tu, nejak pôsobia, ide z nich určitý vizuálny zážitok. Nie je toho vela, čo by sa v nich dialo po naratívnej stránke, dialo sa veľa v živote, v realite, v okolí, a zároveň sa nedialo, lebo predsa sme boli, či stále sme v akomsi spomalenom, uzavretom režime. Pri sérii na papieri je podľa mna viditeľné moje uvažovanie v čase a prechádzanie od jedného k druhému. Ja ich nevnímam veľmi jednotne, čo ich spája som ja a fakt, že vždy pri vytvorení jedného formátu ma to posunulo ku vzniku ďalšieho, avšak v ich kvantite pre mňa pôsobia ako jednotný celok. Od každého jedného by som však mohla vytvoriť sériu, ktorá by sa zaoberala alebo približovala k tomu jednému, ktorý by som si vybrala. Tu prichádzam k jednej z vecí, ktorá ma rozrušuje, a teda či je „lepšia“ maľba, keď sa bavíme o sérii, keď sú si v nej viac vizuálne príbuzné. Teda napríklad v mojom prípade by som si na začiatku tejto série určila súbor kritéri (farebnosť…) a v súlade s nimi by som ju zrealizovala. K motívu diel by som povedala, že predsa som ho popísala v názve a teda: Inner surrounding, čo znamené vnútorné prostredie (v angličtine to má lepší význam). Bola som inšpirovaná prostredím, tak ako z vonka aj z vnútra sveta/mňa a chcela som viac rozvíjať vnútornú imagináciu, ktorá mala byť viac spontánna, tak ako som mala možnosť s tým začať na workshope na začiatku semestra.
Do opisu práce pre online prieskum som to zhrnula takto: Séria malieb, ktorá vznikla v tomto semestri reprezentuje môj vzťah k abstrakcii, ktorej motivácia vychádza z vnútra vonkajšieho prostredia. Je vypovedaním toho, čo ma priťahuje vo svojej kráse a harmónii a dáva potrebu prevedenia v médiu maľby. Vonkajšie prostredie, ktoré som spomenula ako zdroj fascinácie či motivácie je samozrejme myslené relatívne, keďže v momentálnych podmienkach sme boli skôr uzavretí či izolovaní, takže viac som sa sústredila na vnímanie a pozorovanie akoby z jedného bodu či miesta kam až dovidím, a zároveň na konfrontovanie s vnútorným priestorom/svetom/mnou. Už teraz viem, že si nie som istá, či som to napísala vhodne, zrozumiteľne, a či opis vystihuje to, čím maľby sú. Niekedy si myslím, že druhý človek, divák, to opíše lepšie. V ideálnej realite by som chcela, aby som len maľovala a mala druhú personu, ktorá by o nej hovorila, aj keď viem, že hovoriť a vedieť povedať o svojej tvorbe nie je vôbec zlé 😀
V prístupe k maľbe som využívala dva princípy, medzi ktorými som sa nemohla rozhodnúť: 1. úplne voľne a bez motívu či predlohy, iba s výberom farebnosti. Tento prístup som používala na začiatku. Neskôr som využívala obrazovú, hmatovú pomôcku, ktorá prišla veľmi spontánne, taktiež bez veľkého premýšľania a bola pre mňa vizuálne príťažlivá. Chcela som si určiť poriadok ako k tvorbe pristupovať, nakoniec som to nechala plynúť a využívala čo mi prišlo v daný deň a moment vhodnejšie. Vonkajšie prostredie, ktoré som spomenula ako zdroj fascinácie či motivácie bol samozrejme pojem relatívny, keďže som sa v ňom veľmi nepohybovala ako za normálnych podmienok, takže viac menej bolo to vnímanie a pozorovanie z jedného bodu či miesta, kam až dovidím, a zároveň som sa viac konfrontovala so svojím vnútrom a pocitmi. Druhá časť názvu v zátvorke dopĺňa to, čím tento proces naozaj bol. Je o mojom vzťahu k abstrakcii, ktorý sa začal formovať možno už na konci bakalárskeho ročníka. Hovoriť priamo o tom, že ide o abstrakciu mi príde trochu silné a nedovolím si to, ale skôr by som povedala, že tak nejak krúžim okolo nej. Za lomítkom som použila slovo attraction, čo znamená príťažlivosť. Schválne nechcem použiť pre to, čo ma priťahuje, že je to pekné, toto slovo pôsobí skor negatívne, ako niečo nevhodné, keď sa rozprávame o umení. Predsa keď niekto povie o mojej maľbe, že je pekná , tak mi to nepríde práve ako vhodné ohodnotenie maľby, toto slovo vnímam skôr negatívne. Chcela som ho ale použiť, pretože si uvedomujem, že to čo ma vlastne priťahuje, čo ma inšpiruje z vonku je vlastne krásne. Toto kritérium alebo posudok, čo je pre mňa pekné si teda vyhraňujem aj pri vzniku maľby.
Napadlo mi, akoby som sa vracala k tomu, čo som maľovala v prvom ročníku, možno v príprave pred vysokou školou. Tak, ako asi každý na ceste k tomu, čo je práve jeho dôvod prečo maľovať, čo je vlastne tá jeho cesta, mi prišlo práve moje vkročenie do procesu ako veľmi „ľahké“, spontánne, akoby to išlo samo. A pýtam sa, či to tak má byť, netvrdím, že je to bez pochybností, práve naopak, ale či, keď prídem k bodu, keď teoretizujem minimálne, či som na tom správnom mieste a možno je to podmienené už nejakou, stále malou skúsenosťou v tvorbe. Viem, že mám to právo počas štúdia preskúmať rôzne prístupy a polohy v maľbe, mňa už však dlhšie nabáda pocit, že nie som akosi ukotvená sama pre seba, nie preto, ako ma vníma divák. Nezadefinovaná. Počas tohto karanténneho semestra, aj pred ním som premýšľala nad tým, či to, ako sa staviam k maľbe teraz, myslím formálne, nie je len akási „vzorka“, ako by som mohla a mala predsa maľovať, nazvem to, „figurálne výjavy“. Viem, že teraz nemusím povedať a rozhodnúť sa a už do konca života musieť maľovať iba to alebo to, ale tento pocit ma proste sprevádza. A možno len táto moja úvaha vychádza z frustrácie z toho, ako kde vidím, a ako to u koho funguje, a ako to vyznieva, že by to malo byť.